Höstens konstutställning på Spritmuseum tar oss tillbaka till 80- och 90-talen i New York, till en era som inleddes i en anda av nyfunnen öppenhet till dess att AIDS-epidemin började släcka unga liv i tusental, med en sällan skådad backlash som följd. Men vi möter även styrkan i HBTQI+ rörelsens motreaktion.
Fotografen Elisabeth Ohlson, inbjuden som gästkurator, återger sin personliga ingång till 1980-talet, en tid då hon formades till den konstnär och HBTQI-aktivist hon är idag. Hon har valt verk ur Absolut Art Collection; en gränslös, bred och motsägelsefull konstsamling med installationer, filmer, målningar, bonader, kitsch, traditionell folkkonst, okända och erkända, provocerande och medgörliga konstverk. Spänningen mellan de olika konstnärernas personliga förhållningssätt till beställaren Absolut Vodkas enda krav – placerandet av flaskan i en central position – får här ytterligare en dimension när den kopplas till teman som hiv och aids, gatukonst, aktivism och relationer i sexualitetens fotspår.
I utställningen återges Elisabeths personliga berättelser tillsammans med citat från konstnärer som använde konsten som en plattform för politisk kamp.