thumbnail image
FRIHET I KONSTEN

Lägg ihop ett undersökande synsätt, en humoristisk & analytisk approach och addera det med design & konst. Så kanske man skulle kunna beskriva konstkollektivet Swedish Girls. Eller så är det lite mer komplicerat & roligare än så.

8 min read

Swedish Girls definierar sig som ett kollektiv och består av medlemmarna Mira Bergh, Matilda Ellow, Julia Jondell och Josefin Zachrisson. Förutom att vara Swedish Girls har de alla sin egna konstnärliga praktik. Julia och Matilda har andra jobb vid sidan av konsten samt ibland samarbetar de i två-och-två-konstellationer. 

Men idag är jag här för att fokusera på konstkollektivet Swedish Girls som utgörs av de fyra tillsammans. Dagen till ära är jag inbjuden till deras bunker-liknande men mycket mysig ateljé. Matilda är inte på plats men jag får en chans att ställa frågan som jag är dying to know till Josefin, Julia & Mira. 

Hej! Vilka är Swedish Girls?

- Vi är fyra personer som gick i samma klass på formlinjen på Beckmans Designhögskola. Vi alla fyra kom ganska tidigt under utbildningen på att vi inte var så intresserade av att ägna oss åt renodlad produktdesign. Vi var mer intresserade av koncept och gränslandet till konst. 

Under andra året gjorde vi fyra en praktik tillsammans i Amsterdam hos en konstnär som heter Tjitske Hemkes. Hos henne fick vi en crash course i att lära känna varandra då vi både bodde och jobbade tillsammans. Det var nog då som vi alla förstod att man kan jobba som konstnär vilket inte riktigt fanns i vår referensram innan. Jag (Josefin) kan bara prata för mig själv men jag kommer från en liten stad och hade inte träffat en person som jobbade som konstnär förens jag var 22 år och började komma in i den världen här i Stockholm.

Vi alla delar samma historia och det var nog därför som vi bestämde där och då i Amsterdam att vi ville jobba med varandra. Vi skaffade en studio tillsammans redan innan vi hade slutat skolan och ju mer tiden gick desto mer utformades ett kollektiv och ett gemensamt arbetssätt. 

Hur kom ni på namnet Swedish Girls?

- Namnet var typ en skämt från början och vi kom på det när vi drack öl. Vi skrattade åt det och tänkte att det finns väldigt många associationer kring uttrycket som man kan leka och jobba med i konsten. Uttrycket har så många lager och man kan prata om det från ett väldigt seriöst perspektiv samtidigt som det har många roliga ingångar. Det handlar både om något typ av ägandeskap i den egna erfarenheten av att vara tjej och det finns såklart sexualiserande associationer kring Swedish Girls. Det roliga med namnet är att det funkar internationellt också då många har mycket av de associationer vi nämnde till Swedish Girls. Vårt mål är att komma högst upp när man googlar Swedish Girls, men vi är inte där än.  

Ni använder det komiska mycket i konsten. Jag tänker till exempel på skvallertidningnen i verket Stuck with Swedish Girls och er hemsida som ser ut som en Google landing-page. Vad finns det för andra teman som ni jobbar med i ert konstnärskap?

"SWEDISH GIRLS!", Stuck with Swedish Girls, Mayrit Bienal, Madrid 2022

- Vi pratar mycket om interaktion och upplevelser, vi vill att mötet med verket ska vara en upplevelse för åskådaren. Vi kommer från ett designperspektiv, men vi är mer intresserade av hur fri man kan vara i konst. Det som vi tycker är intressant med design är användningen. Interaktion i konst skulle ju kunna vara design, det är bara när man sätter ord på de här sakerna som de värderas olika. Generellt har många olika bilder av konst och design och den ena står högre än det andra. Vi upplever att det är ganska uppdelat, i alla fall i en svensk kontext. Utomlands fastnar man inte i uppdelningen konst-design utan pratar om det som projekt - hybridprojekt. 

I våras ställde vi ut i Madrid med projektet Stuck with Swedish Girls under Mayrit Bienal där temat var Submerged Worlds. Frågan om hållbarhet har alltid och kommer alltid vara något vi behöver förhålla oss till om vi vill sätta objekt till världen. Så länge man tillverkar nytt så gör man ingen skillnad, man bara väntar på att någon annan ska komma med en bättre lösning, oss inkluderat. Likt vi hanterar många andra svårigheter som vi står inför så väntar vi. Stuck with Swedish Girls innehöll så många delar, det var dels stolarna som var konstobjekt och så var det aktiviteten som var att vänta. Det fina i det projektet var att besökarna faktiskt använde objekten och blev en del av performancet då det såg ut som att de faktiskt satt och väntade på något.  

"I ♡ Swedish Girls Chairs", Stuck with Swedish Girls, Mayrit Bienal, Madrid 2022

Kul! Ja, man märker som betraktare att ni har en humor i det ni gör och att ni också har haft väldigt kul när ni har gjort de här verken och i er arbetsprocess - det lyser igenom!

- Ja det vill vi verkligen! Humor är ju ett sätt att hantera många frågor som är jobbiga i vårt samhälle, alla projekt vi gör är seriösa såklart men humor och seriositet får existera sida vid sida. Vi jobbar mycket på detaljnivå och tycker det är väldigt kul att se vad personer som tar del av våra verk kommer upptäcka eller inte upptäcka. Jag (Mira) tycker själv att det är spännande med sådana verk där man hittar saker som andra kanske inte ser. 

Om man tittar på de materiella objekt som ni skapar så får jag uppfattningen att bänken som objekt har återkommit? Eller kanske snarare sittmöbler. Berätta mer om det!

- Just på grund av att vi fokuserat mycket på interaktion i våra projekt så har sittmöbeln blivit viktigt. Stolen signalerar så tydligt vad du ska göra med den och den typen av funktion tycker vi är rolig att vrida och vända på för att se hur det påverkar betraktarens inställning och upplevelse.

Detalj av verk från utställningen Swedish Girls & Boys

Berätta om ert senaste projekt Experience the Experience!

- Vi blev inbjudna av musikkollektivet Studio Barnhus att delta på festivalen Gather som ägde rum i Slakthusområdet i Stockholm med ett performance och konstverk tillsammans med dem. De stod för ljudsättning och ett performance och vi för de rumsliga installationerna. I det projektet jobbade vi utifrån en teknik som heter mise en abyme. Det betyder ungefär “en berättelse i en berättelse”. Projektet gick ut på gestalta och konceptualisera en klubbupplevelse och göra interaktiva installationer i en klubbmiljö, men, att det samtidigt är en klubbnatt fast det också är en utställning som porträtterar en klubbnatt. Vi har under processen med installationen jobbat med alla de känslor som vi känner i en klubbmiljö. Känslor som spänd, förväntansfull, nervös, utsatt, extas, fysiskt & klimax. 

Bild från "Experience the Experience". Foto: Isak Berglund Mattson-Mårn


Bild från "Experience the Experience". Foto: Isak Berglund Mattson-Mårn

En annan spännande utställning ni haft i år Mira & Josefin är Utomhusverket 2022 på ArkDes. Hur gick tankarna bakom det projektet?

- Jag (Mira) och Josefin ställde ut i Milano i september förra året med ett projekt & en möbelserie som hette Seats System. Efter det blev vi kontaktade av ArkDes som frågade om vi ville göra Utomhusverket 2022 och då utvecklade vi en förlängning av den här möbelserien men utifrån temat publika rum.

Briefen från ArkDes var: Föreställ er och testa nya möjligheter för offentligt liv. Utifrån det skapade vi ett publikt rum med privata intentioner. Vi ville göra plats åt andra, det var en stor del av konceptet och intentionen. Vi drevs av upplevelsen av att publika rum ofta är en transit och sällan en destination. Vi upplever att man oftast inte har en emotionell koppling till publika rum som gör att man vill hänga där. Vi tyckte också det var spännande att publika rum förväntas och ska designas utifrån att de ska vara neutrala för alla, men vi landade i att när man gör något neutralt för alla så blir det inte för någon alls eller för en väldigt normativ bred massa. 

Ingenting är neutralt, allt formgett är formgett utifrån ett perspektiv. Då började vi prata, för vem designar man? Vem känner sig trygg? Varför känner vi oss inte trygga i publika rum? Vad skulle vi behöva? Men det var också viktigt att bjuda in fler perspektiv än våra egna och det var det vi gjorde i form av ett performance under vernissagen och ett under sommaren samt ett panelsamtal under finissagen. Det var fint för det kom väldigt mycket folk och många som kanske inte går på museum så ofta. Det blev en bra energi och en känsla av community. 

Slutligen, vill ni lyfta eller tipsa om några konstinativ till hösten?

Vi vill tipsa om initiativet Svensk Kortfilm av Folkets Bio. Där visas gratis kortfilm varje onsdag på biografen Zita.

Vi vill även lyfta Saskia Neuman som öppnat galleri på Linnegatan 19, där kommer det under hösten pågå några olika happenings där bland annat vi kommer medverka i ett samtal i början av december. 

MDT har som vanligt ett spännande program och slutligen vill vi lyfta pjäsen “Seven Methods of Killing Kylie Jenner” som har Sverigepremiär med Riksteaterns turné hösten 2022. 

Kolla in Swedish Girls Artworks sida här, instagram här & hemsida här