Nadine Byrnes konstnärskap utgår främst från personliga formativa erfarenheter som sammanflätas med hennes intresse för material, ofta textil, och dess inneboende språk och historia. Byrne återkommer till att gestalta ämnen som förlust, minne, dröm och ritual genom ett ständigt pågående introspektivt utforskande.
Sammantaget är det förflutna och den iscensättning av detsamma som sker varje gång vi på olika sätt hänvisar till det, som intresserar konstnären. ’Echoes’ är en pågående serie broderier på linneduk där textila verk Byrnes mor gjorde innan hennes födelse ligger till grund. Konstnären abstraherar de textila verken och genom att göra så försöker hon nå fram till deras innersta kärna, och avtäcka gömd information. Verken blir till ekon av hennes mors originalalster.
Jenny Källmans verk avbildar inga miljöer eller platser; de skapar själva sina rum. Kameran är alltid utgångspunkten: det som uppstår i den i det ögonblick bilden ”tas”. Källmans verk bör därför hellre liknas vid ett slags visuella spelplatser, där slumpen spelar en inte obetydlig roll. Samtidigt är dessa visuella rum slutna
och reglerade, med noga kontrollerat ljusinsläpp och raffinerat byggda kontraster. Källman visar på vilken styrka fotografin som uttrycksform har om den inte oavbrutet lånar sig till något annat. När den vågar stå fast som ett eget självständigt konstnärligt medium. Föremålen för Källmans bilder, oavsett om det är en levande modell eller ett dött ting, iakttas oftast i eller genom något annat objekt eller material, ljusgenomsläppligt eller ljusåterspeglande, som transformerar det, omvandlar det. Föremålet för bilden är alltså en bild redan i det ögonblick det avbildas.