Carl Eldhs Ateljémuseum har den stora glädjen att välkomna Bella Rune som sommarens utställare, den åttonde i ordningen sedan museets återinvigning 2013. Utställningstiteln Skendöd associeras lätt till den pågående coronapandemin. Hela världen tycks ha hamnat i ett fruset tillstånd. Kopplingen till pandemin är en tillfällighet, men ändå är det just något av detta frusna som utställningstiteln försöker fånga. Ett elastiskt tillstånd där det är oklart vad som är vad, där motsatser möts och kontraster balanseras.
Skendöd handlar inte om att (åter)väcka något slumrande, utan om att aktivera den potential som finns i det vilande. Bella Runes utställning gör oss medvetna om den spänning som finns i ateljén mellan Carl Eldhs många skulpturer av människor, fixerade som de är i ögonblick av känslor och rörelser. Runes skulpturer är också balansakter, om än av annan art.
Där Carl Eldh gestaltar mänskliga relationer, handlar det i Bella Runes fall om sammanbundna kraftfält, om ett spel mellan olika dimensioner. Petite Titan in Tension: Tower, skapad specifikt för utställningen, utgår från en arm i Eldhs Strindbergsmonument, som har skannats, printats i miniatyrformat i flera exemplar och sammanlänkats i ett system av trådar.